Myriam Kachour
Zwitserland
Myriam Kachour werd geboren in Frankrijk en begon haar artistieke carrière als actrice en autodidactisch beeldhouwer. Aan de Concordia Universiteit in Montreal volgde ze een opleiding beeldende kunst, met een focus op beeldhouwkunst en vezels. Ze deed waardevolle ervaring op tijdens verblijven in onder andere Afrika, Guinee, Nunavik en India.
In 2014 ontdekte ze haar passie voor land art, een kunstvorm die ze sindsdien actief beoefent. Ze geeft hierover regelmatig lezingen en organiseert land art-interventies voor zowel kinderen als volwassenen.
Nature Art 2025
Hier huist de natuur in ons. Het lied van het bos orkestreert onze bewegingen en vormt het leven en de ruimte. In deze kathedraalachtige plek graven we, houwen we en ademen we de aarde. We nemen alles wat zij te bieden heeft in ons op, onthullend de kern van haar vitaliteit, haar ritme, onze reddende oorsprong.
De seismische trillingen van de aarde herinneren ons eraan dat zij altijd in beweging is, een dynamische kracht die ons verbindt met de ware essentie van het bestaan.
Nature Art 2024
'Wij en zij'
Ik richtte me op de plek en wat die te bieden had. De benadering is een verhaal waarin de mens en de aarde niet gescheiden zijn. Het verhaal is verteld.
De poort nodigt uit tot de ultieme doorgang. De bosgeesten, het masker, simuleren de diepten van ons onbewuste. De sfeer van het bewuste kijkt door hen heen, verbindt zich en raakt in trance richting het onuitsprekelijke. Achter de maskers roept het bos. Voor ons onthult de aarde het essentiële, haar wortelvatenstelsel: verankering. Daar leent het creatieve proces, met zijn keuzes en manipulatie van verzamelde natuurlijke materialen, uit alle archetypische grootsheden van primitieve samenlevingen.
In een tijd van klimaat-, politieke en economische urgentie in de wereld van vandaag, probeer ik een dimensie van heilige ecologie in direct contact te brengen met creatie, om het onderbewuste van de natuur, van onze wortels, te onthullen en haar echo te worden.
NATURE ART 2023
Normaal werk ik met wortels, maar hier in de Zavelput zijn de wortels van de bomen op zich al een kunstwerk. Tot mijn verrassing ontdekte ik verschillende soorten zand en aarde, die ik filterde tot poeder.
Deze plek voelt voor mij heilig en feeëriek aan. Ik wilde werken met cellen: dit is één grote cel, opgebouwd uit kleinere cellen in verschillende kleuren. De laaghangende tak met frisgroene bladeren vormt een natuurlijke koepel boven deze cel.