Nieuw beeldend talent
CC 't Vondel I.s.m. Kunstacademie campus Meiboom
Je kan de tentoonstelling ook bezoeken in de foyer van CC 't Vondel. Gelieve je aan de coronamaatregelen te houden bij het bezoeken van de tentoonstelling.
Schilderen
Klik op de afbeelding om het volledige werk te zien.
Céline De Wachter
Verweven en koud
Het landschap vanuit de lucht is mijn inspiratiebron . Hoe de natuur zelf altijd een mooie compositie maakt …
Het landschap vanuit de lucht is mijn inspiratiebron . Hoe de natuur zelf altijd een mooie compositie maakt …
Lucie d’ Hoekers
Waterfall en Inferno
Water, de bron van het leven : kostbaar, vandaar de waterval. Vuur , explosie , bosbranden , machteloos toezien.
Water, de bron van het leven : kostbaar, vandaar de waterval. Vuur , explosie , bosbranden , machteloos toezien.
Charlotte De Noose
Groen , blauw en bruin hemd.
Ik vond het boeiend een hemd te schilderen zonder de persoon erbij. Je ziet wel welke beweging de persoon maakt , wat de persoon doet (wegwandelen, naar je toe wandelen) maar voor de rest vult de kijker alles zelf in. Is het een man , een vrouw? Wat is zijn of haar gemoedsgesteldheid(blij, boos?) Waarom doet hij of zij iets ? Loopt hij of zij joelend weg uit blijdschap of is hij of zij gehaast? Waar bevindt hij/zij zich ? Waar gaat hij/zij naar toe? Kortom : welke persoon zit in het hemd en wat bezielt hem/haar om de beweging te maken die je ziet ?
Ik vond het boeiend een hemd te schilderen zonder de persoon erbij. Je ziet wel welke beweging de persoon maakt , wat de persoon doet (wegwandelen, naar je toe wandelen) maar voor de rest vult de kijker alles zelf in. Is het een man , een vrouw? Wat is zijn of haar gemoedsgesteldheid(blij, boos?) Waarom doet hij of zij iets ? Loopt hij of zij joelend weg uit blijdschap of is hij of zij gehaast? Waar bevindt hij/zij zich ? Waar gaat hij/zij naar toe? Kortom : welke persoon zit in het hemd en wat bezielt hem/haar om de beweging te maken die je ziet ?
Trix Ceulemans
Winter
Rust
Llaat je meenemen door de kleuren , de vlakken , het hele beeld ….en droom, voel en leef.
Llaat je meenemen door de kleuren , de vlakken , het hele beeld ….en droom, voel en leef.
Weemaels Martine
Just be
Schoonheid is er gewoon. Ze laat je rustig wegdromen in een kleurrijke fantasiewereld.
Schoonheid is er gewoon. Ze laat je rustig wegdromen in een kleurrijke fantasiewereld.
Rudy Van Roy
Verbondenheid
Impressionisme: de ingeving gebeurt meestal op het moment zelf. Alle werken worden opgebouwd met meerdere lagen zodat er structuur met kleureffecten ontstaat.
Impressionisme: de ingeving gebeurt meestal op het moment zelf. Alle werken worden opgebouwd met meerdere lagen zodat er structuur met kleureffecten ontstaat.
Tekenen
Klik op de afbeelding om het volledige werk te zien.
Greta Balis
Gesluierde blikken
De ogen zijn de reflectie van de innerlijke ziel , daarom tracht ik de mystiek in de blik te vatten en weer te geven
De ogen zijn de reflectie van de innerlijke ziel , daarom tracht ik de mystiek in de blik te vatten en weer te geven
Lydie Verleye
Zeezicht: Keien op het strand, Zonsopgang, Storm op komst?
Aan zee besef je ten volle hoe nietig de mens is… tegen de kracht van de natuurelementen kan je niet op. En toch is het ritme van de golven zo rustgevend. Als je op het strand wandelt, voel je dat je leeft, het doet je huid tintelen. We hebben een huisje aan zee en wanneer we daar arriveren, hebben we onmiddellijk een vakantiegevoel.
Aan zee besef je ten volle hoe nietig de mens is… tegen de kracht van de natuurelementen kan je niet op. En toch is het ritme van de golven zo rustgevend. Als je op het strand wandelt, voel je dat je leeft, het doet je huid tintelen. We hebben een huisje aan zee en wanneer we daar arriveren, hebben we onmiddellijk een vakantiegevoel.
Ernest Langendries
Cipressen langs de weg
Ik probeer het Toscaanse landschap tot leven te brengen, onder de indruk van het landschap en het kleurenpalet van deze streek . Het vertrekpunt van mijn aquarellen is steeds een foto maar deze teken ik niet na . Al vlug gaan mijn gedachten een andere richting uit en speel ik spontaan met kleuren : door ze naast elkaar te zetten , door ze te mengen en… daardoor tot onverwachte kleurschakeringen te komen. Blijvend zoekend naar nieuwe werkvormen en heel veel inspiratie.
Ik probeer het Toscaanse landschap tot leven te brengen, onder de indruk van het landschap en het kleurenpalet van deze streek . Het vertrekpunt van mijn aquarellen is steeds een foto maar deze teken ik niet na . Al vlug gaan mijn gedachten een andere richting uit en speel ik spontaan met kleuren : door ze naast elkaar te zetten , door ze te mengen en… daardoor tot onverwachte kleurschakeringen te komen. Blijvend zoekend naar nieuwe werkvormen en heel veel inspiratie.
Hilde Vanderheyden
Los Cuernos, Torres del Paine, Chili
Annapurna I, 8091 m, Pokhara, Nepal
Ik leg in gevoelige aquarellen de broosheid en de kleurenpracht van de natuur vast . Als basis gebruik ik zelfgenomen foto’s van (verre) reizen. De inspiratiebronnen voor deze aquarellen komen uit Nepal, een land met een prachtige natuur en zijn vele bergen met eeuwige sneeuw en uit Chili, waar de Torres del Paine een onbeschrijflijk mooi en ongerept natuurpark is. Deze overweldigende natuurervaring breng ik over in aquarellen.
Annapurna I, 8091 m, Pokhara, Nepal
Ik leg in gevoelige aquarellen de broosheid en de kleurenpracht van de natuur vast . Als basis gebruik ik zelfgenomen foto’s van (verre) reizen. De inspiratiebronnen voor deze aquarellen komen uit Nepal, een land met een prachtige natuur en zijn vele bergen met eeuwige sneeuw en uit Chili, waar de Torres del Paine een onbeschrijflijk mooi en ongerept natuurpark is. Deze overweldigende natuurervaring breng ik over in aquarellen.
Jan Boex
Mirror
‘Mirror’ is een houtskool portret. Mijn inspiratie was een foto die ik nam van mijn vriendin, kijkend in de spiegel. De blik, de opgeheven kin en de schaduw intrigeerden me. Deze indrukken zette ik om naar een houtskooltekening.
‘Mirror’ is een houtskool portret. Mijn inspiratie was een foto die ik nam van mijn vriendin, kijkend in de spiegel. De blik, de opgeheven kin en de schaduw intrigeerden me. Deze indrukken zette ik om naar een houtskooltekening.
Myriam Moeschal
Conflict
Conflicten blijven alledaags en ik liet mij hierdoor inspireren. Het vertrekpunt van het werk is vlekkerig en het eindresultaat is onbeslist. Het is aan de verbeelding om haar weg te zoeken in deze onzekere reis tussen het abstracte en het figuratieve… een boeiende creatieve zoektocht !
Conflicten blijven alledaags en ik liet mij hierdoor inspireren. Het vertrekpunt van het werk is vlekkerig en het eindresultaat is onbeslist. Het is aan de verbeelding om haar weg te zoeken in deze onzekere reis tussen het abstracte en het figuratieve… een boeiende creatieve zoektocht !
Keramiek
Klik op de afbeelding om het volledige werk te zien.
Magda Guillemyn
Zonder titel
Alles begint met een kleine kern, een kiem.. Kiemen smelten samen, verbinden zich en worden een voorwerp, een persoon, iets, iemand,..... Wat zal het voorwerp, de persoon, het ding worden, eens de kernen zich versmelten? Wordt het hard (keramiek), of wordt het zacht (wol)? Kunnen harde dingen zich verbinden met zachte? Kan je wol verbinden met klei? Wat is de buitenzijde, maar wat nog belangrijker is - wat zit er van binnen? Wil je niet enkel de buitenzijde tonen of toch ook een blik gunnen in het binnenste? Hoe kun je het harde (de keramiek) verzachten aan de randen met wol en de scherpe kanten verzachten?
Alles begint met een kleine kern, een kiem.. Kiemen smelten samen, verbinden zich en worden een voorwerp, een persoon, iets, iemand,..... Wat zal het voorwerp, de persoon, het ding worden, eens de kernen zich versmelten? Wordt het hard (keramiek), of wordt het zacht (wol)? Kunnen harde dingen zich verbinden met zachte? Kan je wol verbinden met klei? Wat is de buitenzijde, maar wat nog belangrijker is - wat zit er van binnen? Wil je niet enkel de buitenzijde tonen of toch ook een blik gunnen in het binnenste? Hoe kun je het harde (de keramiek) verzachten aan de randen met wol en de scherpe kanten verzachten?
Anthony Van de Ven
Buiten de lijnen
Het werk is het gevolg van een zoektocht naar contact en grenzen. Het combineert strak met grillig, glad met ruw en architecturaal met natuurlijk. Materia prima breekt uit het keurslijf van de architectuur…
Het werk is het gevolg van een zoektocht naar contact en grenzen. Het combineert strak met grillig, glad met ruw en architecturaal met natuurlijk. Materia prima breekt uit het keurslijf van de architectuur…
Murielle Dehauwere
Zonder titel
Het blauwe boeit mij ,blauw is de kleur van het water en de lucht. De kom waar we uit drinken of eten, zo belangrijk in ons leven.
Het blauwe boeit mij ,blauw is de kleur van het water en de lucht. De kom waar we uit drinken of eten, zo belangrijk in ons leven.
Francis Ruelle
THE ARK : Asymmetrical Balance and Motion
We leven in een dynamische wereld waar alles in beweging is. Maar niet alles beweegt op dezelfde manier. Sommige dingen gaan van de ene plaats naar de andere. Andere objecten trillen of draaien rond. Weer andere dingen zijn stationair, een tijd stabiel, balancerend op een dunne lijn, … Balans kan bijdragen aan het globale uitzicht van het kunstwerk, waardoor de compositie dynamiek of rust uitstraalt. In asymmetrisch evenwicht zijn de twee kanten van de compositie niet hetzelfde, maar lijken ze toch een gelijk visueel gewicht te hebben. De kijker wordt door het werkstuk geleid en uitgenodigd om er rond te bewegen.
We leven in een dynamische wereld waar alles in beweging is. Maar niet alles beweegt op dezelfde manier. Sommige dingen gaan van de ene plaats naar de andere. Andere objecten trillen of draaien rond. Weer andere dingen zijn stationair, een tijd stabiel, balancerend op een dunne lijn, … Balans kan bijdragen aan het globale uitzicht van het kunstwerk, waardoor de compositie dynamiek of rust uitstraalt. In asymmetrisch evenwicht zijn de twee kanten van de compositie niet hetzelfde, maar lijken ze toch een gelijk visueel gewicht te hebben. De kijker wordt door het werkstuk geleid en uitgenodigd om er rond te bewegen.
Marie-Paule Bruylant
Potten van Fès
Kleipotten van ingekleurde klei (koperoxide), geïnspireerd op breipatronen en de verfpotten van Fès (Marokko).
Kleipotten van ingekleurde klei (koperoxide), geïnspireerd op breipatronen en de verfpotten van Fès (Marokko).
Koen Vereertbrugghen
Maijaoyopot , groot en klein
Iets komt uit niets , klein of groot en alles komt voort uit aarde ..
Iets komt uit niets , klein of groot en alles komt voort uit aarde ..
Bart Balis
Masker op staak: Wie ben ik?
Een masker is niet enkel een esthetisch voorwerp. Het heeft een functie, is een personage, een kracht, een idee, een emotie,. Een masker kan het onzichtbare zichtbaar maken en het zichtbare onzichtbaar maken. Inspiratie zijn de traditionele Afrikaanse maskers en hun vele betekenissen en functies , trouwens ook inspiratiebron geweest voor het cubisme, fauvisme en expressionisme.
Een masker is niet enkel een esthetisch voorwerp. Het heeft een functie, is een personage, een kracht, een idee, een emotie,. Een masker kan het onzichtbare zichtbaar maken en het zichtbare onzichtbaar maken. Inspiratie zijn de traditionele Afrikaanse maskers en hun vele betekenissen en functies , trouwens ook inspiratiebron geweest voor het cubisme, fauvisme en expressionisme.
Ann Van den Bossche
Noot
De vorm van noten en vruchten en de invloed van “vuur en as “ geven een robuust resultaat en staan aan de start van nieuw leven.
De vorm van noten en vruchten en de invloed van “vuur en as “ geven een robuust resultaat en staan aan de start van nieuw leven.
Lisa Treadwell
Zonder titel
Dit werk is geïnspireerd op het maken van “quilts” met hun geometrische patronen waarvan de vorm , de volgorde en de patronen mij intrigeren. Het verfijnde naaiwerk is net als porselein ,fragiel maar ook heel sterk . Deze materie is zo sterk dat het de tijd en het voortdurende gebruik verdraagt. Ik ben ook altijd geraakt door het buitenleven : de velden, de bossen, de rivieren, de zee en de meren, tuinen , dieren. Het gebruik van de groene kleur weerspiegelt frisheid en gevoelens van zachtheid , kalmte en leven.
Dit werk is geïnspireerd op het maken van “quilts” met hun geometrische patronen waarvan de vorm , de volgorde en de patronen mij intrigeren. Het verfijnde naaiwerk is net als porselein ,fragiel maar ook heel sterk . Deze materie is zo sterk dat het de tijd en het voortdurende gebruik verdraagt. Ik ben ook altijd geraakt door het buitenleven : de velden, de bossen, de rivieren, de zee en de meren, tuinen , dieren. Het gebruik van de groene kleur weerspiegelt frisheid en gevoelens van zachtheid , kalmte en leven.
Agnes Van Oost
Cyclus van water
Inspiratie haal ik uit gemaakte zeiltochten , de kracht van het water, de waterkringloop. Water stroomt naar zee, soms rustig ,soms stormachtig. Water verdampt rustig , er komen wolken ,regenwolken, regen ,storm ,..
Inspiratie haal ik uit gemaakte zeiltochten , de kracht van het water, de waterkringloop. Water stroomt naar zee, soms rustig ,soms stormachtig. Water verdampt rustig , er komen wolken ,regenwolken, regen ,storm ,..
Arlette Gerard
Heilig dier
Minachting , exploitatie, zelfs mishandeling - dat zijn de leefomstandigheden van de dieren vandaag . Mijn idee was om hun plaats terug te geven in deze wereld , een heilige plaats . Voor mijn werk leen ik soms elementen uit de kunst van de Steppen , mooi , wild en geïnspireerd door de natuur .
Minachting , exploitatie, zelfs mishandeling - dat zijn de leefomstandigheden van de dieren vandaag . Mijn idee was om hun plaats terug te geven in deze wereld , een heilige plaats . Voor mijn werk leen ik soms elementen uit de kunst van de Steppen , mooi , wild en geïnspireerd door de natuur .
Catherine Delvosal
Gedraaid en gekleurd porselein “ dubbele kans”
Het draaien van porselein is een kans. Het grijpen is een andere …Dus een dubbele kans. Het gebruiken van kleur in gedraaid porselein brengt een vrijheid die de vorm alleen niet altijd kan geven. Het opvolgen van dit spel van mengvormen is zo fascinerend dat het ons dwingt om altijd opnieuw te beginnen , in de hoop dat deze werkvorm zich ooit uitbreidt naar het hele universum.. Elk object blijft uniek , met een niet -reproduceerbaar en exclusief karakter.
Het draaien van porselein is een kans. Het grijpen is een andere …Dus een dubbele kans. Het gebruiken van kleur in gedraaid porselein brengt een vrijheid die de vorm alleen niet altijd kan geven. Het opvolgen van dit spel van mengvormen is zo fascinerend dat het ons dwingt om altijd opnieuw te beginnen , in de hoop dat deze werkvorm zich ooit uitbreidt naar het hele universum.. Elk object blijft uniek , met een niet -reproduceerbaar en exclusief karakter.