-
zo 10.09.2317u00CC 't Vondel, HalleHuis van Herman Teirlinck - Uwenberg 14 - 1650 Beersel
Peter Terrin (1968) houdt zich – naast zijn literaire werk in zijn schrijfkamer – sedert 2016 ook op aan de rafelranden van de stad om te fotograferen.
Beiden zijn voor hem een geconcentreerde vorm van waarnemen, een staat van ontvankelijkheid. Hij laat zich verwonderen door wat de wereld hem presenteert, kijkt door de zoeker van zijn camera als was elke dag zijn eerste op planeet aarde.
Zijn werk, altijd op zwart-witfilm, omarmt het mysterie en bezit ondanks zijn laconieke registratie een suggestieve kracht die bij momenten raakt aan het spirituele. Terrins werk bevindt zich op het snijvlak van straat- en kunstfotografie.
Esthetisch en thematisch is hij onder meer verwant aan fotografen als Robert Adams, Henry Wessel en Lewis Baltz, die midden jaren zeventig in de VS deelnamen aan de invloedrijke tentoonstelling: ‘New Topographics, Photographs of a Man-Altered Landscape’.
Het was een beweging die de klassieke landschapsfotografie op zijn kop zette. Ook minder bekende fotografen als Raymond Moore en Philip Perkis, die er met hun blik in slagen het banale te verheffen tot kunst, blijven Terrin elke dag inspireren.
Peter Terrin is schrijver van een veelvuldig bekroond en vertaald oeuvre. Zijn eerste bundel – Code getiteld – verscheen in 1998. In 2001 volgde zijn eerste roman, Kras. Hij werd twee keer genomineerd voor de AKO Literatuurprijs –voor de roman Blanco en de verhalenbundel De Bijeneters – en won deze prijs met zijn roman Post Mortem.
In 2010 werd zijn boek De bewaker genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs; voor deze prijs is hij momenteel ook genomineerd met zijn meest recente roman, De gebeurtenis.
Daarnaast ook een primeur: Peter Terrin toont voor het eerst fotografisch werk, gecreëerd in opdracht van het huis.
Nils Verkaeren (1980) woont en werkt in Antwerpen. Hoewel Verkaeren regelmatig in zijn atelier werkt, blijft het schilderen in de openlucht van cruciaal belang voor zijn praktijk. De drang om met een minimum aan schildermaterialen de natuur in te trekken, vitaliseert zijn artistieke flow. Hij zoekt voortdurend naar interessante landschappen in binnen- en buitenland, maar heeft geen enkele ambitie om het landschap op een waarheidsgetrouwe manier weer te geven op het doek.
Naarmate de herkenbaarheid van natuurlijke elementen zoals vegetatie, water en heuvels afneemt, verschuift de focus naar de formele eigenschappen van de schilderkunst: kleur, vorm, compositie en verfhuid. Efemere elementen, zoals zonneschijn, mistvorming en schaduwen dienen louter als alibi om diverse indrukken op een persoonlijke en plastische manier te interpreteren. Recente tentoonstellingen zijn en Attempts At Civil Disobedience, 2022, Galerie Lloyd, Oostende (BE) en Presence of a Mountain, 2023, Kusseneers Gallery, Brussel (BE).
