Tuintentoonstelling
-
vr 9 feb-wo 5 junGang Vergadercentrum
Bart Balis
Werk in chamotteklei ontstaan door lappen in een zelf ontworpen gipsmal uit te duwen tot een vaas.
Gekleurd met zelf samengestelde glazuren. Gebakken met de Rakutechniek.
De grilligheid van de barsten die ontstaan door deze baktechniek zouden de evolutie van een diersoort, een mens of de mensheid kunnen weerspiegelen. Meerdere vertakkingen waarvan er enkele op het werk doodlopen en slechts enkele tot bovenaan reiken.
Christina Bellemans - Go with the flow 1
Het werk is een onderzoek naar verbinding, het verschil tussen vorm en textuur, licht en donker; vorm en spanning en elementen.
Go with the flow 1 is uit plastische klei gecreëerd zodat de beweging een dynamisch karakter krijgt. Deels door deze eigenschappen en deels door het verwezenlijken van het idee van het licht en de schaduw die ontstaat door de vorm en de plooien.
De afwerking bestaat uit een prachtig oxidemengsel van mangaanoxide en okeroxide op een ruwere huid.
Magda Guillemyn - De grote pot
Deze tuinpot staat tussen de planten, er mag 'groen' opkomen door regen, weer en wind.
Magda hield ervan om de pot asymmetrisch te maken, zo kan hij gekeerd worden naar de wind of de zon.
De onderrand is bewerkt met een zwarte engobe zodat hij daardoor in verbinding staat met de aarde. De rest van de pot kreeg een witte engobe.
Ann Van den Bossche - Boulders (kei)
Ann heeft haar werk geïnspireerd op het werk van Monica Debus.
Deze natuurlijke vorm werd verkregen door een uitgerolde plaat klei op 4 grote keien te leggen. Het werk werd beschilderd met witte engobe en nadien werd een patroon in zwarte engobe aangebracht.
Goedele Van Laer - Zuil
Het opzet van Goedele met dit werk was om monumentaal werk te maken op quasi menselijke grootte.
Zij is daarin geïnspireerd door Antoine De Vinck, een van onze bekendste Belgische sculpturale keramisten.
Anthony Vandeven
A/ Werk met groene glazuur
Opgebouwd uit een dikke plaat, gekerfd en afgescheurd. Geglazuurd met een oribe glazuur.
Het werk laat de spanning en balans tussen glad en ruw zien.
B/ Werk met kristal glazuur
Het contrast tussen het glad geglazuurde vrouwenlichaam en de ruwe, onafgewerkte 'steen' is bepalend voor dit werk.
Agnes Van Oost - Mie Katoen
De kinderspelen ‘grond is lava’ of ‘tikkertje hoog’ brachten Agnes op het idee om koppen te ontwerpen, eigenlijk stoeltjes op kindermaat en te plaatsen in de tuin.
De gebruikte kleien zijn zelf samengesteld met een aanzienlijke hoeveelheid cellulozevezels (eierkartons) om het gewicht te beperken, gekleurd met metaaloxides en sinterengobes.
Koen Vaneertbrugghen
Koens’ werken zijn allemaal laag gebakken (op ca.920°C) dus ze zijn erg poreus; dat komt nog meer tot uitdrukking door het gebruik van de delicate lichtgroene kleur op de huid van het werk.